CK45 // 1.1191

فولاد CK45 به دسته‌ ای از فولادهای غیر آلیاژی گفته می‌ شود که مقدار متوسطی کربن در آنها وجود دارد. ترکیبات شیمیایی آلیاژ این فولادها ۰.۴۵% کربن، ۰.۶۵% منگنز و ۰.۲۵% سیلیسیم می‌ باشد. محصولات تولید شده با این فولاد دارای مقاومت بالا در برابر ضربه، استحکام بالا و مقاومت مناسب در برابر اصطکاک هستند. دمای فورجینگ یا چکش کاری این محصولات 850 تا 1100 و دمای آنیل آنها بین 650 تا 700 درجه می‌ باشد. این فولاد‌ها که در استاندارد آلمانی با نام 1.1191 شناخته می شوند، استفاده فراوانی در صنعت دارند. به همین دلیل در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت میکنیم و اطلاعاتی را در خصوص آن با شما در میان می گذاریم.

 

 

معرفی فولاد CK45

فولاد کربنی فولاد CK45 به دلیل مقاومت فیزیکی مناسب و خواص مکانیکی خوب، در زمینه ساخت ابزار آلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی قیمت مناسب این محصولات باعث شده که برای افراد فعال در صنایع مختلف این فولاد‌ها گزینه‌ های خوبی باشند. اما نباید فراموش کرد که این محصولات دارای مقاومت کمی در برابر زنگ خوردگی هستند. این محصولات در فرم‌ های مختلف به بازار عرضه و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. پر استفاده ترین فرم های آن عبارتند از: “ورق‌های برش خورده، میلگرد، تسمه، شیت و…”.  فولاد‌های ck45 در ایران معمولا وارداتی هستند، اما مقدار محدودی از آنها در داخل کشور تولید می شود. این فولاد‌ها در تولید غلطک‌ های صنعتی، شفت‌ ها، قطعات مختلفی مانند میل لنگ و بورس، قطعات موتورسیکلت و اتومبیل‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

 

مشخصات فولاد CK45

در بخش اول این مطلب به صورت خلاصه در مورد دمای چکش کاری (آهنگری، فورجینگ) و دمای آنیلینگ این محصولات فولادی صحبت کردیم. در ادامه پارامترهای بیشتری را در مورد فولاد CK45 مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • دمای برگشت این محصولات در زمان انجام فعالیت‌ های مختلف روی آنها بین ۵۵۰ تا ۸۶۰ درجه سانتی گراد است.
  • برای خنک کاری فولاد CK45 بعد از انجام عملیات‌ های مختلف از روغن یا آب استفاده می شود.
  • دمای سختی پذیری این محصولات بین ۸۳۰ تا ۸۶۰ درجه سانتیگراد است.
  • عملیات سخت کاری بر روی فولاد CK45 در دمای بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ درجه صورت می گیرد.
  • روند عملیات نرماله کردن این فولاد در دمای بین ۸۴۰ تا ۸۷۰ درجه سانتیگراد انجام شده و پس از آن روند خنک کاری به آرامی و توسط هوا انجام می‌ شود.

 

میلگرد فولادی ck45

اولین تفاوت میلگردهای فولاد CK45 با نمونه‌ های دیگر این است که درصد کربن به کار رفته در آنها نسبت به سایر میلگردهای فولادی موجود در بازار بیشتر است. همین موضوع باعث شده که سختی و استحکام این محصولات بیشتر از سایر نمونه‌ های مشابه باشد. در ضمن کشش مناسب و قدرت ماشین کاری خوب این محصولات باعث شده که مصرف زیادی در بازار امروز داشته باشند. برای اینکه این میلگردها دارای خواص مکانیکی ذکر شده باشد، باید تحت شرایط خاصی قرار بگیرد و عملیات حرارتی مختلفی روی آنها انجام شود. در ضمن نباید فراموش کنید که این میلگردها به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کربن، در زمان جوشکاری دچار مشکل میشوند و به همین دلیل باید برای انجام عملیات جوشکاری، دمای آن‌ها را بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ درجه سانتیگراد افزایش داد.

 

به طور کلی میلگردهای ck45 به عنوان بخش‌های مختلف ابزار آلات، قطعات ماشین‌ های مختلف، اهرم‌ های شیب دار، چرخ دنده، میل لنگ و… مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در دو نوع تولید خارجی و تولید داخل در کشور موجود هستند که نمونه‌ های خارجی آن وارد شده از کشورهای چین، روسیه، آلمان، اوکراین و… است. همچنین کارخانه‌ های تولید کننده این محصولات اسفر ایران، گروه آلیاژی یزد و فولاد مبارکه اصفهان می‌ باشد.

 

خرید فولاد CK45

برای خرید فولاد CK45 اولین موردی که باید مد نظر قرار دهید، کیفیت این محصولات است. اولین قدم برای خرید با کیفیت، پیدا کردن یک فروشگاه معتبر می‌ باشد که تخصص و تجربه کافی در زمینه فروش این محصولات را دارد. همچنین قطعات فولادی مورد نظر شما باید در کارخانه مورد آزمایش قرار گرفته باشد و در زمان خرید نتیجه تمامی آنالیزها و آزمایشات در اختیار شما قرار بگیرد تا از کیفیت محصول موردنظر با خبر شوید. دلیل اصلی این همه حساسیت در زمان خرید فولاد CK45 بیشتر به کاربرد آنها باز می گردد، چون این محصولات در ساخت وسایل و قطعات حساس تری کاربرد دارند.

 

مورد بعدی که اهمیت بسیار بالایی دارد قیمت این محصولات است. برای هر فعالیتی که نیاز به فولاد داشته باشید، باید قبل از خرید حتما مقدار مورد نیاز فولاد خود را به دست آورید و سپس با محاسبه وزن آن، درک بهتری از قیمت نهایی کل محصول مورد نیاز خود داشته باشید. برای محاسبه وزن این محصولات فولادی جدول‌های وزنی مخصوصی وجود دارد که با در اختیار داشتن آن میتوانید با استفاده از یک نسبت و تناسب ساده وزن و در نهایت قیمت فولاد CK45 مورد نیاز خود را به دست آورید. در ضمن راه دوم شما برای محاسبه، فرمول وزن این محصولات است. در این فرمول شما باید وزن مخصوص فولاد CK45 را در طول، عرض و ضخامت فولاد مورد نظر خود ضرب کنید تا وزن آن به دست بیاید.