ورق سیاه

ورق سیاه به عنوان کالای اولیه برای تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و… استفاده می‌شود و با توجه به دو گرید استاندارد ST52 وST37 می‌توان گفت ورق سیاه و بررسی کیفی آن برای صنایع اهمیت و کاربرد زیادی دارد.

 

از آنجایی که آهن به علت استحکام و خواص مطلوب خود یکی از حیاتی‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات و حتی مواد در دنیاست، به صورت ترکیبی با فلزات دیگر به اشکال متفاوتی همچون ورق برای صنایع مختلفی مثل خودروسازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که در انواع ورق‌، ورق سیاه یکی از محصولات آهنی است که به عنوان یک کالای واسط برای ساخت کالاهای صنعتی آهنی با مصرف مستقیم مانند قطعات خودرو، پروفیل ساختمانی، مخزن تانک و… استفاده می‌شود و به این دلیل بررسی موجودیت، کاربرد و خواص آن و انواع و عوامل موثر آن برای تعیین قیمت ورق سیاه یا آهنی برای فعالان صنایع مربوط حائز اهمیت است.

قیمت ورق سیاه

[table id=5 /]

 

انواع ورق بر اساس دو نوع نورد با نام های نورد گرم و سرد تولید می شود .در نورد گرم محصول خروجی ورق سیاه نام دارد و در نورد سرد محصول خروجی ورق روغنی نامیده می شود. ورق های فولادی سیاه با نام Hot Rolled Sheet شناخته می شوند. ورق گالوانیزه گرم نیز از نوعی فولاد کم کربن با نام 36A و 1011A ساخته شده است. جوش پذیری بالا از خاصیت های 36A می باشد. اما در مقابل آن 1011A استحکام بالایی داشته و ساخت ظروف از مزایای  آن می باشد.

ورق سیاه که جهت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین استفاده می شود : اصطلاحاً DD ۱۱و DD۱۲ و DD ۱۳و STW۲۲ و STW ۲۴ که نرم تر می باشد، می نامند. برخی دیگر از ورقهای سیاه که سختر می باشد جهت تولید لوله های تحت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای : ۱- SPHT۲- SPHT۳- SPHT۴ SPHT استفاده می شوند. همچنین ورق های A۲۸۵ با گرید GR سی (C) با ۹۰ A۵۹۶ با گرید GR ۵۵ تا ۹۰ نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند .

اما در خصوص ابعاد و اندازه ها باید اشاره کرد که دامنه ی وسیع ضخامتی از 1 میلیمتر گرفته تا 10 سانتیمتر در ورق های سیاه دیده می شود. هرچقدر ضخامت ها بالا تر رود محصول حالت تختال Slab پیدا کرده و شکل پذیری آن کاهش پیدا می کند.نحوه ی عرضه ی ورق ها در بازار به دو صورت رول و یا شیت با ابعاد مشخص می باشد. معمولاً این شیت ها در اندازه های 6×1.5، 6X2،12X2 ،2X1 و2.5X1.5 برش می خورند. در حالتی که ورق در کارخانه با اندازه های مشخصی برش خورده شود به آن ورق فابریک می گویند. این کلمه برگرفته از کلمه Fabricated به معنی ساخته شده می باشد.

ورق فولادی به خودی خود یک محصول نهایی به حساب نمی آید و ورق های سیاه ساختمانی نیز عمدتا برای ساخت محصولاتی ثانویه از قبیل انواع پروفیل های ساختمانی و مقاطع فلزی، تیرآهن ها، تسمه ها، گاردریل و دیگر تجهیزات ترافیکی و همچنین ساخت تانک ذخیره، کشتی سازی و تجهیزات عظیم صنعتی و … کاربرد دارند. ورق سیاه به خوبی گالوانیزه می شود از این رو می توان محصولاتی که از آن به دست می آید را پس از تولید گالوانیزه نمود. عمده ی نیاز ورق سیاه صنایع ایران در داخل کشور تولید می شود و یکی از مهمترین تولید کنندگان آن فولاد مبارکه اصفهان می باشد که از سال 1371 تاسیس شده است.

مراحل تولید ورق سیاه 

 

در این روش ابتدا تختال تولید شده در کوره پیش گرم با دمای بالا قرار می گیرد پس از خروج تختال از کوره پیش گرم یک پوسته اکسیدی روی سطح تختال تشکیل می شود .

به منظور برطرف ساختن این پوسته اکسیدی ، عملیات پوسته شویی انجام گرفته که تاثیر زیادی بر افت دمای سطح تختال دارد. نورد خشن مرحله بعد از پوسته شویی است.

در این مرحله قطعه کار چندین مرتبه از بین غلتک ها عبور می کند تا به تدریج به ابعاد مورد نظر برسد.

در طی این فرایند توزیع دمای بار تحت تاثیر چند عامل از جمله انتقال حرارت به محیط و گرمای ناشی از تغییر شکل پلاستیک قرار می گیرد و ضخامت تختال 15 تا 30 % کاهش می یابد.

نورد خشن دارای 2 تا 3 قفسه است .

پس از آخرین قفسه نورد خشن ، ورق وارد مرحله نورد نهایی می گردد.