ورق اسید شویی

ورق اسیدشویی به چه صورت ساخته می شود؟

ورق اسیدشویی دسته ای از ورق های پرکاربرد می باشد. به تغییراتی که طی آن چربی ها ازروی ورقی که به وسیله نورد گرم به ضخامت مورد نظر رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق پاک می شود، اسیدشویی می گویند. ورق‌ اسیدشویی شده از ورق‌های سیاه (ورق های گرم نوردیده) ساخته  می‌شوند که طی فرایندی سطح رویی آنها اسیدشویی می‌شوند و زغال‌های روی سطح ورق و ذره ای از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و مقداری ظاهر ورق صیقلی می‌شود یعنی شبیه به ورق روغنی (سرد نوردیده) است که اکثرا به دو شکل رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر ساخته می شود ، همچنین این ورق های معمولا دارای سایزهای 1.5 تا 6 میلیمتر می باشند.

ورق اسید شو از پرکاربرد ترین ورق های آلیاژی می باشد. که در مصارف ساختمانی مانند تولید لوله و پروفیل، اتومبیل سازی برای ساخت چرخ اتومبیل و اجزای داخلی آن مانند رینگ و شاسی، صنایع لوله سازی برای تولید انواع لوله های انتقال آب، گاز و نفت، برای فرم دهی مجدد جهت تولید گالوانیزه و … کاربرد دارد.

 

رول ورق اسید شویی

مزایای اسید شویی با اسید کلریدریک

در گذشته از اسیدسولفوریک به عنوان ماده اصلی اسیدشویی استفاده می شد. ولی امروزه بیشتر تولید کنندگان فولاد برای فرایند اسید شویی از اسید کلریدریک استفاده می کنند. دلیل این امر مزایای مختلفی است که اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک از خود نشان داده است. اول و مهمتر از همه جنبه اقتصادی کار است. زیرا قیمت اسید کلریدریک بسیار کمتر از اسید سولفوریک است. دلایل دیگری که استفاده از اسید کلریدریک را توجیه می کنند عبارتند از:

* در شرایط غلظت و دمای یکسان، نرخ اسیدشویی با اسید کلریدریک 2.5 تا 3.5 برابر بیشتر از نرخ اسیدشویی با اسیدسولفوریک است.
* اسید کلریدریک اکسید بیشتری را در خود حل می کند، در نتیجه سطح را تمیزتر می کند.
* استفاده از اسید کلریدریک سبب می شود که در تانک های اسید شویی از اسید کمتری استفاده شود.
* حمله و کارایی اسید کلریدریک به خود فولاد بعنوان فلز پایه، کمتر خواهد بود. در نتیجه از هدر رفتن فلز جلوگیری می شود.
* دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای بهینه کاری برای اسید کلریدریک 70 تا 80 درجه سانتیگراد است، حال آنکه این دما برای اسید سولفوریک 100 تا 105 درجه سانتیگراد می باشد.

بزرگترین عیب اسیدکلریدریک نسبت به اسید سولفوریک، فرار بودن بیشتر آن است. بنابراین تانک های اسیدشویی در بردارنده اسید کلریدریک، می بایست به خوبی آب بندی شوند تا از گریز اسید جلوگیری شود. عملیات اسیدشویی پیوسته، معمولا بوسیله 3 تا 5 تانک در بردارنده اسید با غلظت های متفاوت انجام می پذیرد. طول تانک ها نزدیک به 2 تا 2.5 متر می باشند و پشت سر هم قرار می گیرند.

ورق اسید شویی شیت

ابعاد ورق اسید شویی:

    • ورق اسید شویی به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند، رول های ورق اسید شویی عرضی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر دارند.
    ورق های اسید شور شیت فابریک نیز دارای ابعاد زیر هستند:
  • ورق اسیدشور شده ۱۰۰۰*۲۰۰۰ میلی متر
  • ورق اسیدشور شده ۱۲۵۰*۲۵۰۰ میلی متر

وزن ورق اسیدشویی

وزن ورق های اسید شویی مانند ورق های نورد گرم (سیاه) می باشند.